Thursday, December 1, 2011

Eesti kirjandusest

Loen eesti kirjandust üsna harva. Olen küll lugenud üsna palju neid Petrone "Minu"-sarja raamatuid, aga neid pean pigem ajakirjanduseks.  Minu jaoks on kirjanduse ja ajakirjanduse vahe selles, et kirjandust loen emotsiooni saamiseks, ajakirjandust loen informatsiooni saamiseks.
Täna lugesin Futu kodukirjandit teemal "Miks ma ei loe eesti kirjandust" ja tundsin, et on südamest kirjutatud. Teema puudutab ka mind, sest see on mindki mõtlema pannud. Vast ma nii halvasti Valtoni kohta ei üleks - tema Arvo Vallikivi nime all kirjutatud "Ajaprintsess" ja "Põhjanaela paine" pole üldse igavad. Vetemaa romaanidest suurt ei pea, aga tema näidendid on tase omaette. Noorematest jättis mulje Eeva Parki "Lõks lõpmatuses" ja huvitav ulmeraamat oli Eiv Elooni "Kaksikliik"... kui see erootikaks (?) pöördunud teine osa välja arvata.
Samas pean minagi tänapäeva kirjanduse puuduseks seda, et ta teeb endale halba reklaami. Kivisildnik on nüüd mitmel moel sõna võtnud sellest, kuidas Langi reklaam aitab Cartlandi. Tõenäoliselt ütleb ta seda naljaga pooleks, aga ikka tahaks vaielda - missugust mainet eesti kirjandus endale soovib? Käibefraas - pole olemas halba reklaami - on järgi mõtlema hakates üsna sisutu lause. Missugust lugejat kirjanik endale soovib?
Mul on see kiiks, et lapsepõlvest on sisse jäänud mingi pühalik austus kirjanike vastu. Kirjanik peaks olema õpetaja. Targem, parem kui teised. Meedia, kes väljastab uudishimulikele teavet tuntud inimestest ning kirjastaarid ise ka just eriti ei toeta sellist ilusat kuvandit. Nii loebki mõjutatav lugeja (mina näiteks) raamatusse kogemata autori isiku sisse ja raamat ei ole enam tõsiselt võetav. Siis loedki kirjandust väliskirjanikelt, kellest igapäevaselt Delfis uudist pole ja kelle puhul peetakse olulisemaks seda, mida ta on kirjutanud. Mitte seda, kes ta on.
Muidugi tuleks seda võtta natuke kui liialdust, sest enamasti on viga ikkagi valikus, sest ka vanadel headel aegadel eelistasin väliskirjandust. Aga eelarvamuslikkus väljendub selles, et ma sageli lihtsalt ei võta eesti autori raamatut kättegi.
http://futuland.blogspot.com/2011/11/miks-ma-ei-loe-eesti-kirjandust.html

No comments:

Post a Comment