Saturday, January 9, 2010

Charles Stross "Accelerando"

Kui ma ütleksin, et tegu on perekonnasaagaga neljast põlvkonnast, kus suhted on üsna segi ja kus rolli mängib kass, siis pole ma kusagil valetanud, aga tegu on kõige ebatäpsema raamatukirjeldusega.
Ma pole kunagi olnud küberpungi austaja ning ma ei ole päris kindel, kas see raamat küberpungiks klassifitseerub, sest tegu pole mingi Maatriksi reaalsusega. Accelerando tempo on minu jaoks natuke liiga ebausutavalt kiire ja ma ei usu, et arvutustehnika on 2040-ndateks aastateks päris sellise kvalitatiivse suuna võtnud. Oleks tegu ainult arvutitega, siis võib olla, aga sealsed lahendused nõuaksid juba sekkumist geneetikasse ja tavameditsiiini. Kuidas saaks muidu inimestel olla siirikud, mälulaiendused, virtuaalsed teisikud ja piiramatu ligipääs võrku, kui ka inimene pole täiustatud? Pealegi mateeria üleslaadimise probleemile siiski füüsikalist lahendust niipea ei leita ning seal tekiks ka igat liiki juriidilis-moraalsed probleemid (mõtleme lammas Dollyle).
Perekonna esimene koloriitne tegelane on Manfred, kes on tõeline ideede generaator, kes laeb võrku tasuta ideid ning teeb inimesi sellega rikkaks. Omades piisavalt positiivset mainet ei oma raha tema jaoks enam mingit tähtsust, kuna tõeliselt mainekas ja sidemetega inimene saab kõike ka ilma rahata. Kui ma vast viimasel ajal olengi mõistatanud raha absurdusest, siis see oleks minu jaoks üsna loogiline tulem. Kuna ma aga ei usu nimetatud tuleviku realiseerumisse lähitulevikus, siis tundub, et oleviku ja tuleviku vahel peab veel miski olema.
Manfredil on tema esimese naisega laps ning too naine, mahajätmisest ikka veel solvunud, üritab Manfredi edutult šantaažeerida. Amber, laps nende abielust, tüdineb kontrollivast emast ja isa abiga müüb ennast Jeemenis asuvasse kompaniisse orjusesse, et ema õigusi blokeerida. Firma omanik on tema ise. Paberite järgi on asi korras.

Ei hakka kogu sisu ümber jutustama. Siiski jättis mulje lõik, kus räägiti lammutamisest. Keegi jurist oli avastanud, et lammutamine on kõige tulusam idee, kuna varuosad kokku maksavad palju rohkem kui seade ise, siis tasuks osta uhiuusi seadmeid selleks, et nendest varuosi teha. Seda ideed olen ma seedinud juba ammu autoremondi töökodades. Midagi selles peitub.

Internetist leitud kirjelduste järgi sain teada, et raamatus olevad lood on ilmunud novellidena. Antud raamat on romaan. Eelistan seda siiski romaanina, sest minu meelest on raamatu sündmuste järjekord oluline

No comments:

Post a Comment