Tuesday, November 24, 2009

Illuminatus!

Ehk siis pikemalt "Silm püramiidis". Autorid Robert Shea ja Robert Anton Wilson.
Ajasin raamatut päris kaua raamatukogust taga, sest selle taga tundub olevat saba. Nii suure lugejaskonna toel ootaks nagu rohkem soovitusi. Tõeline soovitus on aga tagakaas, mis võrdleb romaani samas lauses Borgese, Eco ja Dan Browniga.
Lugemine oli minu jaoks üllatav ja pärast umbes 50 lehekülge panin raamatu käest ning hakkasin mööda internetti otsima, mis selle kohta kirjutatakse ning esimene kirjutis, mille otsa komistasin oli blogis loterii
http://loterii.blogspot.com/search/label/Robert%20Shea . Seda blogi oli soovitanud paar päeva tagasi lugeda üks sõber ning blogis võrreldi raamatut teosega "Kondikava revolutsioonile New Yorgis", mida olin just paar nädalat varem lugenud. Niisiis võime öelda, et kõik vandenõuteooriad on tõde ja maailmas on kõik omavahel seotud.
Lugesin kohe illuminaatide kohta vikipeediast ja see ei teinud mind just väga palju targemaks. Ei suuda kuidagi märkimata jätta, et viki tundub olevat kantud samast  vaimust, milles too teos on kokku kirjutatud.
Tsiteerin:
Strang (Ameerika Illuminaatide ühingu rajaja - minu märkus) oli innukas polügaamia pooldaja ja ilmselt naiste aluspükste imetleja; teda tulistati ja tapeti ühe oma jüngri poolt, keda oli avalikult piitsutatud, kuna ta keeldus sundimast oma naist sellist riietuseset kandma.
http://et.wikipedia.org/wiki/Illuminaadid

Esialgus arvasin, et tõlkija on praaki tootnud, aga hiljem muutsin arvamust. Raamat tundub olevat kirjutatud mingis narkonägemuses ja sellepärast polegi imestada, kui minategelase roll kandub üle järgmisele tegelasele, kes vestleb minategelasega. Tegelased on pidevalt pilves, miks mitte ka autor. Pisuke kadedus on, et mina maailma sellise pseudoloogilisena ei näe. Tekst on tihe ka samal lehel võib olla kolm erinevat lugu, mis pole omavahel mitte mingis seoses, aga seostuvad mõne raamatu tegelasega. Lood ise on huvitavad, aga väga raske on üldisesse konteksti panna. Teost kutsutakse ulmekriminulliks, aga minu vanamoeline mõtteviis nõuab, et kriminullis peab olema mingi kriminaalmõistatus. Isegi, kui see alguses oli, siis olin selle lõpuks unustanud ja nii ma ei tea, kas lahendus oli esimese osa lõpus olemas või peab selleks kõik kolm klotsi läbi lugema. Autoril produktiivsust jätkub ja jõudu tõlkijale.
Loodetavasti teevad nad sellest raamatust filmi.

Juhuks, kui ma kiitusega ülepingutasin, üks arvamus (tsitaat) ulmekirjanduse baasist:
.."Silma" puhul näib see kasu olevat üsna vähene ja selle võib kokku võtta järgmiselt: "R. Shea ja R.A. Wilson on kirjutanud eneseküllase pretnsioonika jura "Illuminatus!" Samas on see teadmine minu sees olnud üldistatumalt juba varem ja selle võib sõnastada järgmiselt "On inimesi, kes kirjutavad pretensioonikat eneseküllast jura."

No comments:

Post a Comment